למה השירות הזה חשוב?
מקורן של דרישות חוק בנושאי סביבה עשוי להיות מגוון מאוד ולהגיע מרגולטורים שונים.
מקורן של דרישות חוק בנושאי סביבה עשוי להיות מגוון מאוד ולהגיע מרגולטורים שונים.
(המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד האנרגיה, הרשות המקומית ועוד.)
כמו כן מדובר בדרישות חוק בתחומים מקצועיים שונים למשל: פסולת, חומרים מסוכנים, שפכים, פליטות לאוויר, קרקע ועוד.
בשנים האחרונות חלה מגמת עליה באכיפת חוקים, אשר בעקבותיה חלה עליה ניכרת גם במספר כתבי האישום המוגשים נגד חברות והעומדים בראשן, עקב הפרות חוק בתחומים אלה.
ארגונים רבים אינם מודעים למכלול דרישות החוק, הן הגנריות והן הפרטניות (תנאי רישיון עסק, היתרי רעלים ועוד) החלות עליהם המשולבים בפעילותם השוטפת.
בהתאם לחקיקה הסביבתית כיום, קיימת חובת פיקוח למנהלים לעשות כל שניתן כדי למנוע מהתאגיד או מעובדיו לעבור עבירות לפי חוק מסוים ויש להוכיח "פעולות פיקוח" וכן "נקיטה בכל האמצעים הסבירים" לאיתור וטיפול בהפרות חוק בתחומי הסביבה. הדרך היעילה ביותר לעמידה בחובת פיקוח זו היא יישום תוכנית אכיפה סביבתית (שבבסיסה ביצוע מבדק אכיפה).
השירות שלנו
חברת "שר יעוץ והדרכה" מציעה שירותי ביצוע מבדק אכיפה פנימי על-מנת לסייע לארגונים לזהות את דרישות החוק החלות עליהם, לבצע הערכת עמידה ולהגדיר תוכנית פעולה לצמצום פערים.
תכולת השרות
- מיפוי דרישות החוק בתחום הסביבה החלות על ארגון – זיהוי ומיפוי דרישות החוק הגנריות, הפרטניות (תנאי רישיון עסק, היתרי רעלים ועוד) והמקומיות (חוקי עזר ערוני) בתחומי הסביבה הרלוונטיות לארגונים ולאתרי הפעילות שלהם.
- הכנת רשימות תיוג – מותאמות לאתרים/ארגונים על סמך המיפוי בסעיף הקודם.
- "מבדק אכיפה פנימי" – ביצוע מבדק באתרי הארגון ובחינת מידת עמידתו בדרישות הרגולטוריות השונות. במהלך המבדק מבוצעים סיורי שטח, פגישות וראיונות עם עובדים ובדיקת נהלים ורשומות.
- הפקת דוח מבדק אכיפה מסכם – המתאר את הפערים שזוהו מהדרישות המוגדרות (בשיטת הרמזור: דרישה מיושמת/מיושמת חלקית/לא מיושמת)
- פעילות תיקון ושיפור – הכנת תוכנית עבודה לתיקון הליקויים והממצאים שאותרו במבדקים.
- ליווי הארגון ביישום תוכניות העבודה – לתיקון ושיפור הליקויים, תוך סיוע במציאת פתרונות סביבתיים רלוונטיים.